06 - 549 878 33
info@jtdigital.nl

5 Content marketing tips voor webshops

In dit blog lees je 5 content marketing tips voor webshops die je in 2020 helpen om je te onderscheiden van de massa.

In een tijd waarin het voor webwinkels steeds lastiger is om zich te onderscheiden zal ik als online retailer creatief moeten worden. Content marketing is een benadering van marketing die de traditionele benadering van marketing 180 graden omdraait.

Maar eerst, hoe staat het er eigenlijk voor in de online retail? Waarom is het steeds lastiger om je te onderscheiden en om een rendabele business te draaien?

Hieronder staat een statistiek van CBS. De grafiek is al enigszins gedateerd, maar je ziet de overduidelijke trend. De schatting van het aantal webwinkels in 2018 lopen uiteen van 40 tot 70 duizend.

aantal webwinkels cbs

Je hoeft geen genie te zijn om te bedenken dat het, met de toenemende concurrentie, steeds lastiger wordt om een webshop levensvatbaar te krijgen en te houden.

Zoekmachineverkeer is ‘van oudsher’ het belangrijkste traffic kanaal voor veel webwinkels. Dit is anno 2020 nog steeds het geval. Er zijn alleen nog steeds maar 10 plekken op de eerste pagina van Google met daarnaast nog een aantal plekken voor Google Ads.

Over Google Ads gesproken. Het wordt naarmate de tijd vordert een steeds grotere uitdaging om door middel van betaalde Google advertenties winstgevend te zijn. De toenemende concurrentie stuwt de gemiddelde prijs per klik (CPC) steeds verder omhoog.

Kijk maar eens naar de onderstaande grafiek, afkomstig van onderzoek door Search Engine Land.
Groei CPC Google Shopping

Het gaat hier om de gemiddelde CPC voor het adverteren in Google Shopping, de prijsvergelijkingssite van Google die voor veel webwinkels een belangrijk traffic kanaal is.

Van deze cijfers zal je, zowel als beginnende of bestaande online retailer, niet vrolijk worden.

Zijn er dan geen andere manieren om te zorgen voor relevante bezoekers naar je webwinkel?

Gelukkig heb je voor je webwinkel genoeg andere opties. Zo zijn een goede social strategie en email marketing belangrijke onderdelen van de marketingmix.

In dit blog heb ik specifieke aandacht voor content marketing voor je webshop. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel geïnspireerd raakt en aan de slag gaat met één van de tips die we bepreken.

Voordat we de tips uit de doeken doen staan we even kort stil bij wat content marketing precies is en waarom het zo’n krachtig marketinginstrument is.

Er zijn verschillende definities van content marketing in omloop. Zelf vind ik de volgende definitie afkomstig van Content Marketing Institute treffend:

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Content Marketing Institute

Deze definitie heeft een aantal belangrijke onderdelen. Allereerst gaat het om een strategische benadering. Dat wil zeggen dat er nagedacht is over de rol en de functie van content. Teveel webshops die actief zijn met content creëren deze content zonder een specifiek doel en zonder een specifieke doelgroep. Deze aanpak is minder doeltreffend.

De definitie zegt verder dat het uiteindelijke doel van content marketing het verkrijgen van winstgevende klanten is.

Belangrijk hierin is het woord ‘uiteindelijk’. Waardevolle content heeft als primaire doel om het vertrouwen te winnen van de potentiele klant door ze te voorzien van bruikbare informatie en meerwaarde. Een klant is eerder geneigd om een aankoop te doen bij een webwinkel waarvan ze weten dat het een autoriteit is in haar vakgebied.

Content marketing houdt nauw verband met het concept customer journey. Een veelgebruikte marketingterm die verband houdt met de route die mensen afleggen voordat ze tot een aankoop overgaan. Er zijn vele modellen van de customer journey in omloop. Het onderstaande model is een simpele weergave van een customer journey, maar wel één die de essentie duidelijk laat zien.

customer journey

Een klant gaat, in aanloop naar zijn aankoop, een aantal fasen door. Dit begint bij het bekendheid (awareness) en loopt door tot aan de uiteindelijke conversie.

Waar veel webshops zich volledig op focussen zijn de laatste 2 fasen in het model hierboven. Dat is begrijpelijk, want deze consumenten zijn verder in hun proces naar een aankoop toe. Het is alleen wel zo dat de concurrentie voor de content in de deze fasen in bijna iedere branche enorm hoog is.

Met deze inleidende beschietingen is het nu tijd om in te zoomen op 5 tips die je als webshop eigenaar kan toepassen om ervoor te zorgen dat je een groter relevant publiek bereikt.

Onderzoek de vragen en uitdagingen van je klant

Als webwinkel biedt je met je assortiment een oplossing. Een oplossing voor een probleem waar de consument mee rondloopt. Voordat men overgaat tot de aanschaf van een product om dit probleem op te lossen zal men eerst onderzoek doen, blogs lezen, Youtube filmpjes bekijken enzovoort. Door relevante content aan te bieden die antwoord geeft op deze vragen kom je in een vroeg stadium op de radar van je potentiele klant. Hoe weet je nu waar de klant naar op zoek is? Een handige tool die ik hiervoor gebruik is Answer The Public. Op answerthepublic.com kun je een keyword invoeren en de tool laat vervolgens zien welke vragen er online gesteld worden in de zoekmachines die met dit keyword te maken hebben.

Answer The Public
Een visuele weergave in Answer The Public van vragen rond het zoekwoord elektrische fiets

Even een voorbeeld om dit toe te lichten. Stel, je verkoopt e-bikes. Als je op Answer The Public het woord elektrische fiets invoert krijg je onder andere de volgende resultaten:

  • Is een elektrische fiets fiscaal aftrekbaar?
  • Wat is de actieradius van een elektrische fiets?
  • Wat kost de verzekering van een elektrische fiets?
  • Welke elektrische fiets is geschikt voor mij?
  • Welke elektrische fiets is geschikt voor in de bergen?

Dit is slecht een kleine greep uit de enorme hoeveelheid vragen die de potentiële klant heeft. Door de consument te helpen met het antwoord op deze vragen treden er een paar waardevolle veranderingen op:

  1. Meer mensen komen in aanraking met je merk
  2. Het vertrouwen van de personen in jouw merk wordt vergroot
  3. De drempel om een product bij je aan te schaffen wordt verlaagd

Wie begint met content marketing voor zijn webshop doet er verstandig aan te onderzoeken welke vragen er leven onder zijn klanten.

Zet een blog in om mensen vroeg in de customer journey te bereiken

Het actief bijhouden van een blog is iets waarvan veel webshop eigenaren weten dat ze het moeten doen, maar slechts weinigen slagen er in om hier structureel goede resultaten mee te behalen.

Toch is een blog de plaats bij uitstek om content te publiceren die relevant is voor je doelgroep. Om bij het voorbeeld van de elektrische fietsen te blijven; het is lastig om het antwoord op deze en andere vragen te verwerken in de content van de webshop zelf. Het gaat hier met name om de categorie,- en product content. Hierin ligt de nadruk op de oplossingen van het probleem, namelijk je product(en).

In het blog van je webshop heb je alle ruimte om de antwoorden te geven op de vragen die leven bij je potentiële klant. In veel gevallen zijn het juiste de blogartikelen die zorgen voor de meeste traffic naar een webshop. Het is daarom een ideaal instrument om tijdens de awareness fase je potentiële klant te bereiken.

Als schrijven niet je sterkste kant is, kan het een uitdaging zijn om steeds maar weer goede en leuke onderwerpen voor je blog te bedenken. Niet alleen de inhoud maar ook de vorm van het blog. Het moet natuurlijk de aandacht wekken en uitnodigen om te lezen.

We pakken het voorbeeld van de elektrische fiets er weer bij om je een paar ideeën te geven van blog titels die goed zouden kunnen werken.

3 dingen die je nog niet wist (maar wel moet weten) over de belastingvoordelen van de elektrische fiets

De snelste en makkelijkste manier om te ontdekken welke elektrische fiets bij jou past

Wat iedereen moet weten over de veiligheid van elektrische fietsen in het verkeer

De functie van de blogtitel is zeer belangrijk. Het bepaald in grote mate de kans dat mensen die het bericht zien ook echt aan klikken.

Naast de titel is ook de opbouw van het blogbericht belangrijk voor een goed resultaat (namelijk dat mensen je content ook daadwerkelijk lezen en er iets mee doen)

Zo is de zogenaamde list post populair. Mensen houden nu eenmaal van lijstjes. Een list post zorgt vaak voor veel bezoeken en de opbouw van een dergelijke post maakt vaak dat hij makkelijk weg leest.

Naast de list post kun je denken aan de volgende andere typen blogposts:

  • De How-to-post
  • De checklist post
  • De probleem / oplossing post

De mogelijkheden zijn eindeloos. Het loont dan ook vaak de moeite om aan blog planning te doen. Hierbij ga je voor een bepaalde periode bedenken welke blogartikelen te gaan creëren en wanneer je deze publiceert. Deze planmatige aanpak voorkomt dat je gaat bloggen om het bloggen, zonder daarbij een duidelijk doel te hebben.

Zorg voor een conversie van bezoekers naar leads

Ok, het is je gelukt om door middel van je blog meer relevante bezoekers naar je webshop te trekken. Mooi natuurlijk, maar dat betekent niet automatisch dat deze mensen overgaan tot een aankoop. Er is wel interesse in je product, dat is duidelijk.

De derde tip om content marketing voor je webshop voor je te laten werken is het inbouwen van een conversie. Sommige online marketeers noemen dit ook wel een micro conversie of een semi conversie. Wat wordt hiermee bedoelt?

Het is belangrijk dat je in contact blijft met je potentiële klant. Het beste kanaal om dit te bereiken is nog altijd email. Een goede, relevante en grote email lijst zorgt ervoor dat je op ieder gewenst moment je doelgroep rechtstreeks kan bereiken met aanbiedingen, kortingen, acties, aanvullende informatie enzovoort.

Een grotere email lijst bereik je door meerwaarde te creëren in ruil voor de contactgegevens van de klant.

In het geval van de elektrische fietsen kun je denken aan een whitepaper of een ebook om de klanten te helpen bij het maken van de juiste keuze voor een elektrische fiets.

Deze uitgebreide gids giet je in de vorm van een te downloaden PDF. Op iedere pagina van je blog neem je een call to action op naar deze download.

Bij voldoende verkeer naar je blog zal je zien dat een deel zijn contactgegevens achterlaat om het whitepaper te downloaden.

Op deze manier zet je deze bezoeker, die misschien niet direct een elektrische fiets aanschaft, toch om in iets wat waarde vertegenwoordigt voor je webshop.

Gebruik email marketing voor het opbouwen van een band met je potentiële klant

Eenmaal in het bezit van de contactgegevens en het email adres van je potentiële klant kun je gebruik maken van de kansen die email marketing biedt.

Met name het goed inzetten van email automation zorgt ervoor dat je structureel werkt aan het omzetten van de leads naar betalende klanten.

Email automation is een onderwerp binnen de online marketing wereld waarover op zich al vele interessante blogs en artikelen over zijn geschreven. Het kan heel complex, maar dat is niet perse nodig.

Om te beginnen met email automation raad ik aan om het simpel en overzichtelijk te houden. Met name als je net start met het benutten van dit kanaal is het raadzaam om simpel te beginnen.

Iemand heeft één van je blog artikelen gelezen en heeft het whitepaper gedownload. Door het gebruik van email mail marketing software zoals Mailchimp of Active Campaign is het mogelijk voor deze mensen een flow van emails klaar te zetten die volledig geautomatiseerde verloopt.

Om een voorbeeld te geven grijpen we weer terug naar de webwinkel in elektrische fietsen. Je kunt deze mensen in de weken na de download een aantal emails sturen waarin je bijvoorbeeld de volgende flow gebruikt.

  1. Welkomst email; presenteer in een aantrekkelijke email je merk bij de potentiële klant ter introductie
  2. Social email; stuur de klant een email om ze attenderen op het bestaan van je social media account. Wat kan men verwachten en waarom doen ze er goed aan om je te gaan volgen op social meda.
  3. Social proof email; een email met een aantal positieve reviews en klantervaringen om de autoriteit van je merk te versterken
  4. Discount email; in de deze mail doe je de klant een aanbod om het extra aantrekkelijk te maken om een eerste aankoop te doen. Denk hierbij aan een kortingscode of een ander aantrekkelijk aanbod.

Dit is een voorbeeld van hoe een email flow er uit kan zien voor mensen die een PFD bij je gedownload hebben maar nog geen aankoop hebben gedaan.

Het is ook aan te raden om te kijken naar dergelijke email flows voor bestaande klanten die al wel een aankoop hebben gedaan. Deze campagnes kunnen je helpen om herhaalaankopen te stimuleren en een sterkere relatie met je klant op te bouwen.

Zorg voor een goede mix tussen verschillende content typen

Bij content denken veel mensen primair aan tekst. Content in de vorm van tekst bestaat in de online wereld het langst en is zeker nog steeds één van de belangrijkste contentvormen in iedere content marketing strategie.

Maar tegenwoordig heb je veel meer mogelijkheden als het gaat om de vorm van content. Vooral de opkomst van video biedt kansen voor webshop eigenaren. Video is een vorm van content die aantrekkelijk is omdat het er in slaagt om de aandacht van mensen beter vast te houden. Het maken van video is ook een stuk laagdrempeliger en minder kostbaar dan dit in het verleden was. Er zijn geen grote investeringen meer nodig om kwalitatief hoogwaardige video te creëren.

Om te starten met video is het goed om te kijken naar je bestaande content. Het is niet altijd nodig om geheel nieuwe content te maken met je video’s. Vaak leveren je bestaande blogartikelen al input om content te hergebruiken en in video formaat aan je doelgroep aan te bieden.

Door je video te publiceren op je Youtube kanaal vergroot je het potentiele bereik van je content aanzienlijk. Wist je dat, na Google, Youtube de grootste zoekmachine in de wereld is? Het loont dus zeker om je merk op dit platform te profileren in de vorm van video’s die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.

Om je nog wat meer inspiratie te geven als het gaat om mogelijke vormen van content het onderstaande overzicht:

  • Infographics
  • Podcasts
  • Ebooks
  • Webinars
  • Quizzes

De mogelijkheden zijn heel divers. Het gaat te ver om al deze typen content in dit blog uit te lichten. Het geeft je wel een goed idee van wat er mogelijk is.

Conclusie

Content marketing biedt webshops de kans om zich te onderscheiden van de massa. In het huidige online landschap is dit één van de grootste uitdagingen. Door meerwaarde te creëren ben je in staat om een relatie op te bouwen met je potentiële klant. Je bouwt aan een geïnteresseerd publiek. Dit publiek is nodig om uiteindelijk te groeien als webshop.

Meer weten over content marketing voor je webshop? Geïnteresseerd in een vrijblijvend adviesgesprek over hoe content marketing jouw webshop kan helpen met groeien? Neem contact met ons op en dan praten we verder!

comments-o linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram