06 - 549 878 33
info@jtdigital.nl

Ontdek zelf of je website SEO technische verbeterpunten heeft

In dit artikel laat ik zien hoe je als website eigenaar gemakkelijk kunt testen of je website technisch zo is gebouwd dat deze makkelijk vindbaar is in zoekmachines. Je hoeft hiervoor geen technische kennis te hebben. Er zijn tools beschikbaar die in een korte tijd laten zien of de de technische SEO van je website goed genoeg is.

Het belang van een goed vindbare website is bij iedere ondernemer bekend. Als mensen op zoek zijn naar een product of dienst gebruiken ze Google of een andere zoekmachine om geschikte aanbieders te vinden. Om die reden is SEO (Search Engine Optimization) belangrijk voor iedere business. Door middel van SEO werk je gestructureerd aan het verbeteren van de posities van een website in de zoekmachine resultaten. SEO is een complex en dynamisch vakgebied. Het algoritme van zoekmachines is in de loop de jaren steeds geavanceerder geworden en daarmee is ook SEO complexer geworden. Goede vindbaarheid begint met een goed fundament. Een website moet code technisch zo opgebouwd zijn dat de zoekmachines gemakkelijk kunnen bepalen wat het onderwerp van een pagina is en of deze relevant is voor de zoekterm die de gebruiker invoert.

Hoewel er veel verandert is in de manier waarop Google de relevantie van een website bepaald, zijn er ook basis zaken die niet veel anders zijn dan 10 jaar geleden. Zoekmachine optimalisatie leunt op een drietal pijlers die samen bepalen hoe goed een website geoptimaliseerd is.

TECHNIEK
CONTENT
LINKS

Dit artikel concentreert zich op de eerste pijler, de techniek. Technische SEO vormt hiervoor het fundament. De vergelijking met een flatgebouw gaat hier op, waarbij de techniek de fundering vormt en alle woonlagen bestaan uit content en links. Het is duidelijk dat het flatgebouw minder stabiel wordt als het fundament niet deugdelijk is. Daarop kun je simpelweg niet bouwen.

Zo is het ook met websites. Je kunt alles uit de kast halen qua SEO om beter vindbaar te worden, maar als de techniek op basis waarvan de website is gebouwd niet deugd, hebben de inspanningen niet of nauwelijks effect.

Hoewel het technisch kunnen analyseren van een website voor een leek haast onmogelijk lijkt, zijn er wel tools beschikbaar om in één oogopslag te kunnen zien of er technische zaken niet orde zijn.

Een veelgebruikte tool die online marketeers hiervoor gebruiken is Screaming Frog. Deze software crawlt je website en signaleert technische punten die voor verbetering vatbaar zijn. Een andere tool die ook minstens zo goed doet is Netpeak Spider. Door de software te downloaden en je domein in te voeren krijg je de resultaten voor jouw website te zien.

Je kunt een gratis proefversie van Netpeak Spider downloaden om zelf je eigen website mee te analyseren.
Netpeak Spider interface

Netpeak maakt onderscheidt in de mogelijke technische issues door onderscheid te maken tussen fouten, waarschuwingen en opmerkingen. Hierbij zijn het de fouten die de hoogste prioriteit krijgen.

Ik ga hieronder in op de grootste technische issues die goede vindbaarheid in de weg staan. Per punt staat uitgelegd wat het betekent en wat je er aan kan doen om het op te lossen. Voor het oplossen van technische problemen zal je in de meeste gevallen de hulp nodig zijn van een programmeur of degene die je website gemaakt heeft.

Gebroken pagina's

Er zijn pagina’s gevonden die niet beschikbaar zijn. Dit kan verschillende redenen hebben. Als bezoekers op een dergelijke pagina terecht komen, kunnen ze een foutmelding te zien krijgen. Hierdoor zullen sommigen je website als lage kwaliteit af doen en weg gaan. Dit heeft negatieve gevolgen voor de gebruikerservaring en daarmee indirect ook op je SEO. Als je website veel van dit soort pagina’s heeft kan ook de zoekmachine je website als lage kwaliteit bestempelen wat ook negatieve gevolgen voor je SEO heeft.

Oplossing

Verander alle links naar gebroken pagina’s. Vervang deze met pagina’s die wel beschikbaar zijn.

4xx error pagina's

De pagina’s met een foutmelding zoals bijvoorbeeld 404 of 429 zijn ook kapotte of gebroken pagina’s. Dit heeft dus ook overlap met het eerste punt. De gevolgen hiervan zijn ook hetzelfde, namelijk dat zowel bezoekers als zoekmachines je website lager waarderen wanneer er teveel 4xx pagina’s zijn.

Oplossing

Verander alle links naar gebroken pagina’s. Vervang deze met pagina’s die wel beschikbaar zijn.

5xx error pagina's

Ook pagina’s met een foutmelding zoals bijvoorbeeld 503 vallen onder hetzelfde issue als de gebroken pagina's. Een dergelijke melding betekent dat de server niet in staat is geweest om het verzoek tot het laden van de pagina uit te voeren. De gevolgen zijn hetzelfde als bij 4xx pagina’s. De bezoekers en de zoekmachines zullen je website als lage kwaliteit zien, met alle gevolgen van dien.

Oplossing

Bekijk per pagina met een 5xx code waarom deze niet beschikbaar zijn. Het kan ook zijn dat de status code niet goed is ingesteld. In dat geval kan je webbouwer de URL instelling aanpassen.

Dubbele paginatitels

Een title tag is een belangrijk SEO element. De inhoud van deze titles is vaak ook de tekst in de linkjes op de pagina met resultaten. Als er teveel pagina’s op een website zijn met een dubbele titel krijgt een zoekmachine moeite om te bepalen welke pagina ze moeten laten zien in de resultaten. Op deze manier kunnen deze pagina’s met elkaar gaan concurreren of misschien helemaal niet getoond worden.

Oplossing

Creëer unieke pagina titels in je CMS. De titels moeten zo goed mogelijk beschrijven waar de pagina over gaat en het liefst ook een focus zoekwoord bevatten. De optimale lengte van een pagina titel is ergens tussen de 40 en 70 tekens.

Ontbrekende of lege meta descriptions

Een ontbrekende of lege meta description is nadelig voor je SEO omdat Google dan zelf een willekeurig stukje tekst van je pagina pakt om deze te tonen in de resultaten. De meta description is wat mensen te zien krijgen in de pagina met zoekresultaten onder de titel. Het is de gelegenheid om aan potentiële bezoekers te laten weten waar de pagina over gaat en waarom ze zouden moeten klikken. Laat je dit leeg dan kan dit tot gevolg hebben dat minder mensen op je resultaat klikken. Minder bezoekers dus.

Oplossing

Schrijf voor iedere relevante pagina een goede omschrijving. De optimale lengte is tussen de 100 en 160 tekens. Doe je dit goed dan zal je een hoger doorklikpercentage zien vanuit de zoekresultaten

Doodlopende pagina's

Deze fout betekent dat een pagina geen uitgaande links heeft. Interne links zijn een efficiente maneir om aan zoekmachines te laten zien welke pagina’s op een website belangrijk zijn. Als een pagina geen uitgaande links heeft (of deze zijn geblokt voor search robots) dan wordt er geen linkwaarde meer doorgegeven aan andere pagina’s op een website. Als gevolg daarvan krijgen de belangrijke pagina’s minder links gewicht en daarmee lagere posities in de zoekmachines.

Oplossing

Vervang linkjes op een pagina die wijzen naar een pagina die geen 200 OK status hebben. Als je linkjes een ‘nofollow’ tag meekrijgen dan kun je deze verwijderen (vraag hiervoor je webbouwer om hulp)

Links in een onjuist URL format

Een pagina URL moet aan bepaalde eisen voldoen. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om spaties te gebruiken of bepaalde tekens en symbolen. Mensen die deze pagina’s bezoeken zien een foutmelding. Dit heeft negatieve gevolgen voor de gebruikerservaring. Hetzelfde geldt voor zoekmachines. Dit kan leiden tot lagere posities.

Oplossing

Pas de URL’s aan op een manier zodat ze voldoen aan de regels die hiervoor gelden.

Dubbele pagina's

Dubbele pagina’s komen voor als dezelfde pagina op een website beschikbaar is op verschillende URL’s. Hierdoor ontstaat dubbele content, wat nadelig is voor je SEO. Het kan voorkomen dat je website beschikbaar is op de volgende adressen:

http://website.nl

https://website.nl

www.website.nl

website.nl

In dit bovenstaande geval is dezelfde website dus beschikbaar op 4 verschillende adressen.

Het is voor zoekmachines moeilijk om te bepalen welke versie van een pagina ze in de resultaten moeten tonen. Als gevolg kan het zijn dat de pagina’s helemaal niet meer in de zoekmachine resultaten terug komen. Het mag duidelijk zijn dat dit zeer nadelig is voor je SEO.

Oplossing

Vraag je webbouwer om de dubbele pagina’s te verwijderen door ze een 404 status code mee te geven. In het geval hierboven kan je webbouwer aangegeven in een Robots.txt bestand naar welke pagina’s de dubbele variant moet verwijzen.

Dubbele tekst

Dubbele content ontstaat ook wanneer twee verschillende URL’s dezelfde tekst bevatten. Ook in dit geval is het niet mogelijk voor de zoekmachine om te bepalen welke pagina ze moeten opnemen in de zoekmachine. Hierdoor kan het gebeuren dat een minder belangrijke pagina hoger komt te staan dan een belangrijke pagina. Of de dubbele pagina’s worden helemaal niet meer getoond in de resultaten.

Oplossing

Zorg ervoor dat iedere pagina op je website unieke content heeft. De dubbele pagina’s kun je doormiddel van een 301 redirect doorsturen naar de belangrijke pagina. Een alternatief is dat je de dubbele pagina’s verwijderd door middel van een 404. Tot slot kun je kiezen voor het toevoegen van een een canonical tag. Hiermee geef je bij de zoekmachine aan welke van de dubbele pagina’s het origineel is.

Dubbele meta descriptions

Het belang van goede meta descriptions is hierboven al even benoemd. Als er pagina’s zijn met dubbele meta descriptions heeft de bezoeker moeite om pagina’s uit elkaar te houden. Daarnaast duidt een dubbele meta description er op dat de pagina nog niet voldoende geoptimaliseerd zijn rond 1 of 2 focus zoekwoorden

Oplossing

Schrijf voor iedere relevante pagina een goede omschrijving. De optimale lengte is tussen de 100 en 160 tekens. Doe je dit goed dan zal je een hoger doorklikpercentage zien vanuit de zoekresultaten

Dubbele H1 tags

De H1 is een HTML element dat ook wel koptekst wordt genoemd. Het is een belangrijk element voor SEO omdat Google voor het bepalen van het onderwerp (en daarmee de relevantie) van een pagina gebruik maakt van de H1. Gezien het feit dat idealiter de content op iedere pagina uniek is, duidt een dubbele H1 mogelijk om dubbele content, wat nadelig is voor SEO

Oplossing

Schrijf voor iedere pagina unieke kopteksten die duidelijk beschrijven waar een pagina over gaat. Een goede H1 is kort en beschrijvend en bestaat uit 3 tot 7 woorden. Het is daarnaast aangeraden om niet meer dan 1 H1 per pagina te gebruiken.

Ontbrekende of lege title tag

De title tag is een essentieel onderdeel van SEO. De pagina titel is vaak de titel die mensen te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. Als de title tag leeg is of helemaal ontbreekt hebben zoekmachines ook meer moeite om het onderwerp en daarmee de relevantie van een pagina te kunnen bepalen.

Oplossing

Creëer unieke pagina titels in je CMS. De titels moet zo goed mogelijk beschrijven waar de pagina over gaat en het liefst ook een focus zoekwoord bevatten. De optimale lengte van een pagina titel is ergens tussen de 40 en 70 tekens.

Gebroken redirects

Een kappotte redirect staat gelijk aan een gebroken link, welke we eerder al bespraken. De URL leidt naar een pagina die niet beschikbaar is voor gebruikers en zoekmachines. Het zien van de foutpagina leidt ertoe dat veel mensen je website zullen verlaten. Als een zoekmachine veel gebroken pagina’s tegenkomt zal het een website lager waarderen en kan dit gevolgen hebben voor je posities in zoekmachines.

Oplossing

Verwijder interne links die verwijzen naar kapotte pagina’s of pas de links aan zodat ze naar een goede pagina verwijzen.

Redirects in onjuist URL formaat

In dit geval wijst een interne link van een pagina naar een andere pagina die niet voldoet aan de eisen waar een URL aan moet voldoen. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door het gebruik van niet toegestane tekens. Mensen komen misschien op een foutpagina uit, wat de gebruikerservaring naar beneden brengt. Hetzelfde geldt voor de manier waarop zoekmachines je site beoordelen. Als er veel pagina’s in een onjuist URL formaat staan heeft dit negatieve gevolgen voor de manier waarop een zoekmachine je site beoordeelt.

Oplossing

Verwijder alle interne links die doorverwijzen naar pagina’s in een onjuist URL formaat door links die naar een goede pagina verwijzen

Eindeloze redirects

Een oneindige redirect ontstaat wanneer je een pagina wordt doorgestuurd naar een andere pagina die ook weer wordt doorgestuurd naar een pagina waar een redirect op zit. Zo ontstaat er dus een cycle van oneindige redirect. Je bezoekers zullen een foutpagina te zien krijgen en hierdoor misschien afhaken. Ook zoekmachines waarderen je site af naarmate je meer oneindige redirects hebt.

Oplossing

Verwijder alle interne links die naar een redirect wijzen door links naar pagina’s die wel beschikbaar zijn.

Meer dan het maximum redirects

Het kan voorkomen dat een pagina alleen beschikbaar is door een opeenvolging van meerder redirect. De bezoekers worden doorgestuurd van URL 1 naar URL 2 en vervolgens naar URL 3 (soms nog langer). Als een zogenaamde redirect chain langer wordt verlaagd dit de laadsnelheid, waardoor bezoekers mogelijk afhaken. Trage laadsnelheden zijn indirect ook een factor bij zoekmachines om de relevantie van een website te bepalen. Als een redirect chain langer dan 5 URL’s heeft zal de zoekmachine de uiteindelijke pagina helemaal niet bereiken en dus ook niet opnemen in de resultaten.

Oplossing

Verwijder alle interne links die naar een redirect wijzen door links naar pagina’s die wel beschikbaar zijn.

Canonical geblokkeerd door Robots.txt

We hebben al eerder kort de canonical URL genoemd. Dit is een manier om tegen de zoekmachine te zeggen welke pagina van een aantal pagina’s het origineel is. Op deze manier ga je dubbele content op je website tegen. Het kan voorkomen dat een ingestelde canonical URL geblokt is door zoekmachines in het Robots.txt bestand. Zo wordt een pagina die mogelijk wel belangrijk is ongewild geweerd uit de zoekmachines.

Oplossing

Vervang de canonical URL door een URL die wel beschikbaar is en niet geblokt wordt door Robots.txt

Canonical chain

Deze fout kan ontstaan als een canonical URL een pagina bevat die een andere URL in zijn canonical tag heeft staan. In deze situatie is het moeilijk voor zoekmachines om het origineel van een bepaalde pagina te bepalen. Als gevolg hiervan kunnen pagina’s zakken in de resultaten of in het ergste geval helemaal niet meer opgenomen worden.

Oplossing

Zet adressen in de canonical tag die zelf niet een andere URL in deze tag bevatten.

Gebroken afbeeldingen

Het gaat hier om afbeeldingen op je website die niet meer beschikbaar zijn omdat ze bijvoorbeeld zijn verwijderd. Gebroken afbeeldingen zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Ook Google ziet de aanwezigheid van kapotte afbeeldingen als een signaal dat het om een website van lage kwaliteit gaat. Dit kan slechte gevolgen hebben voor je positie in Google.

Oplossing

Vervang de niet werkende afbeeldingen door nieuwe of verwijder de afbeeldingen via je broncode of je CMS.

Ontbrekende interne links

Google en andere zoekmachines brengen je website in kaart door linkjes te volgen. Als een pagina geen interne links heeft kan de zoekmachine geen linkwaarde meer doorgeven aan andere pagina’s op de website. Teveel pagina’s zonder interne links maken het de zoekmachine moeilijk om je site te crawlen en lagere of slechte posities in Google zijn vaak het gevolg.

Oplossing

Voeg interne links toe op alle belangrijke pagina’s van je website.

 In dit artikel hebben we een groot aantal van de veelvoorkomende SEO fouten op technische vlak behandeld. Met deze informatie is het voor iedere website eigenaar goed te doen om een eerste analyse te maken van de technische staat van zijn website. Voor het implementeren van verbeteringen zal in sommige gevallen de hulp van een webbouwer gewenst zijn. Kom je er op basis van die artikel achter dat er veel verbetermogelijkheden zijn? Dan is het sowieso verstandig om dit met je webbouwer te bespreken. Het zou zonde zijn om veel tijd en energie in SEO te steken terwijl het technische fundament onder je website niet optimaal is.

comments-o linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram