06 - 549 878 33
info@jtdigital.nl

Contentmarketing

Iedereen is het er wel over eens dat vertrouwen onder de doelgroep een belangrijke voorwaarde is om klanten te verkrijgen en klanten te binden. Vertrouwen bouw je op door potentiële klanten concreet verder te helpen bij het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen. Contentmarketing maakt dit mogelijk.

Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van het internet voor het antwoord op vragen. Door de inzet van content marketing biedt je de potentiële klant relevante informatie die de klant echt verder helpt. Het gevolg is dat het vertrouwen toeneemt. Ook je positie als autoriteit in je markt wordt steviger.

Vormen van content

Content is beschikbaar in vele vormen en kan via vele kanalen worden verspreid. De meest gebruikte vorm is tekst. Veel bedrijven maken inmiddels gebruik van een blog om hun doelgroep te voorzien van relevante informatie. Naast een blog behoren onder andere e-books, whitepapers en social media posts tot de mogelijkheden. Voor maximale impact bij de doelgroep is het altijd verstandig om een professional in te schakelen die de copywriting voor je doet.

Naast tekst is video de laatste jaren sterk in opkomst als content vorm. Video heeft als kracht dat het makkelijker de aandacht van de doelgroep vasthoudt. Daarnaast is het creëren van videocontent tegenwoordig veel laagdrempeliger dan een paar jaar geleden. Het is mogelijk om goede videocontent te maken zonder de hoge kosten van een productiebedrijf.

Inbound marketing

Inbound marketing heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Alle vormen van traditionele marketing en ook enkele vormen van online marketing vallen onder outbound marketing. Als adverteerder heb je natuurlijk het beste product of de beste dienst. Je stelt campagnes en advertenties op waarin je uitlegt wat er zo bijzonder is aan je product of dienst in de hoop dat mensen overtuigd raken en overgaan tot aankoop. 

Bij inbound marketing gaat het er om dat je de potentiële klanten bereikt door passende informatie te bieden op het moment dat men daar naar op zoek is. Het geven van relevante informatie op het moment dat iemand daar naar op zoek is zorgt voor vertrouwen. Dit vertrouwen is een belangrijke stap in het verkrijgen van nieuwe klanten.

Storytelling

Storytelling is een vorm van content marketing die sterk inspeelt op de emotie. Ieder bedrijf heeft een verhaal. Door dit persoonlijke verhaal bij de doelgroep onder de aandacht te brengen bouwt een adverteerder een emotionele band op met haar doelgroep. Van hieruit wordt het makkelijker om producten en diensten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Wie storytelling wil inzetten als onderdeel van de content marketing strategie moet authentiek blijven. Het verhaal moet oprecht zijn en niet gekunsteld. Als dit namelijk aan het licht komt ben je als bedrijf de geloofwaardigheid helemaal kwijt.

Videomarketing

Videomarketing is het gericht inzetten van video om zo een relatie op te bouwen met de (potentiële) klant. De kracht van video is dat het makkelijker is om de aandacht van de ontvanger te krijgen en te behouden. Het online platform bij uitstek om bereik met video te krijgen is Youtube. Youtube is na Google de meest bezochte website in de wereld. Video’s kunnen ingezet worden voor branding. Een ander groot ‘genre’ is de how-to video. Dagelijks zoeken miljoenen mensen naar video’s waarin uitleg gegeven wordt over hoe een bepaald probleem op te lossen. Bedrijven kunnen hiervan profiteren door potentiële klanten te helpen bij het beantwoorden van hun vragen.

Zoekmachine marketing

Zoekmachines werken op basis van de zoekvraag van haar gebruikers. Het is als bedrijf ontzettend waardevol om gevonden te worden op het moment dat mensen actief op zoek zijn. Dit kan op een betaalde manier door de inzet van SEA (search engine advertisting) en door middel van SEO (search engine optimization), waarmee je een website hoger in de onbetaalde zoekmachineresultaten krijgt. De uitdaging ligt tegenwoordig in de hevige concurrentie binnen zoekmachines. Er zijn veel kapers op de kust als het gaat om de eerste pagina van Google. Met een goede content marketing strategie is het nog steeds heel goed mogelijk om goede resultaten te behalen. 

De zoekwoorden met de hoogste concurrentie zijn meestal de zoekwoorden met een koop intentie. Omdat hier voor bedrijven de hoogste conversie mee behaald wordt wil iedereen hier goed op scoren. In de praktijk heeft minder dan 10% van alle dagelijkse zoekopdrachten een koopintentie. Achter verreweg de meeste zoekwoorden zit de intentie om informatie over een bepaald onderwerp te krijgen. In deze enorme hoeveelheid potentiële zoekopdrachten zijn genoeg mogelijkheden om een website hoog in Google te krijgen. Wil je hier meer informatie over? Lees dan de pagina over SEO.

Social Media Marketing

Veel van de beschikbare content is tegenwoordig beschikbaar op social media. Door social media kan waardevolle content in een snel tempo bij een grote groep mensen onder de aandacht komen. Ook zijn de mogelijkheden om directe interactie met de doelgroep aan te gaan erg waardevol. Social media lenen zich dan ook uitstekend voor het opbouwen van een relatie met de potentiële doelgroep. 

Social media kunnen het vliegwiel zijn achter het bereik van je content. Wie een geweldige blogpost schrijft over een relevant onderwerp kan deze content via social media onder de aandacht brengen. De snelheid waarmee dit gebeurd voer je op door gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden die platforms als Facebook, Instagram en Linkedin bieden.

Contentmarketing bij JT Digital

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van content marketing voor jouw bedrijf? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Wij gaan graag vrijblijvend het gesprek met je aan!
MOGELIJKHEDEN BESPREKEN?
Maak je keuze
Gerelateerde berichten
Direct contact met
Rolf Buist?
Google Ads Specialist
SEO Expert
10 jaar marketing ervaring
Content Marketing Specialist
Deel op Social Media
comments-o linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram