06 - 549 878 33
info@jtdigital.nl

Search Engine Advertising (SEA)

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Als adverteerder is het mogelijk om advertentieruimte te kopen binnen zoekmachines. Deze vorm van adverteren kenmerkt zich door het feit dat adverteerders alleen betalen op het moment dat er op een advertentie wordt geklikt.

De prijs per klik (CPC) bepaalt de adverteerder zelf. Zoekmachines als Google genereren de meeste inkomsten door middel van hun advertentieplatform. SEA wordt vaak in één adem genoemd met Google Ads, het advertentieplatform van Google. SEA is een verzamelnaam voor het adverteren in zoekmachines waar Google Ads een onderdeel van is. Waar het voor een website uitdagend is om een goede positie in het onbetaalde gedeelte van de resultaten te krijgen, is dit met zoekmachine adverteren op korte termijn mogelijk. SEA is voor ieder bedrijf dat zich serieus toelegt op online marketing een onmisbaar onderdeel van de marketingmix.

Google Ads

Google Ads campagnes zijn van meerwaarde voor ieder type bedrijf. Zowel webshops als bedrijven in de zakelijke dienstverlening profiteren van de voordelen van het kanaal. Als Google Ads goed wordt ingezet betaald een adverteerder alleen als de doelgroep echt op zoek is naar een product of dienst. Door conversies te meten kan achteraf precies worden bepaald wat het rendement is van de campagne. Google Ads is gebaseerd op een veilingsysteem. Adverteerders die hoger bieden worden op een hogere positie getoond. Door toenemende concurrentie is de gemiddelde prijs per klik de afgelopen jaren in de meeste branches hoger geworden. Het is meer dan ooit belangrijk dat je Google Ads campagne relevant is en gebruik maakt van de nieuwste mogelijkheden op het gebied van targeting. JT Digital zorgt ervoor dat Google Ads campagnes van haar klanten rendabel zijn.

Google Shopping

Google Shopping is een betaald model van Google speciaal gericht op webwinkels. Adverteren in Google Shopping werd in 2014 door Google geïntroduceerd als uitbreiding op Google Ads (voorheen Google AdWords). Webshops kunnen het productaanbod rechtstreeks in de Google zoekresultaten tonen. Omdat adverteerders betalen per klik is dit kanaal bij uitstek geschikt als result driven online marketing kanaal. De hoogte van de CPC bepaalt de adverteerder namelijk zelf. Wie zichtbaar wil zijn in Google Shopping heeft een productfeed nodig die voldoet aan de eisen die Google stelt. Een productfeed is een dynamisch bestand met alle relevante productinformatie zoals productnaam, prijs en productomschrijving. Deze feed wordt gekoppeld aan het Google Merchant Center. Door het merchant center te koppelen met het Google Ads account kan een adverteerder deelnemen aan de veiling. JT Digital helpt haar klanten bij het behalen van het maximale resultaat uit Google Shopping campagnes.

YouTube

Video speelt een steeds grotere rol in ons leven. Dat hangt voor een groot deel samen met de opkomst van Youtube. De site na Google de meest bezochte site in de wereld. Het mag geen verrassing zijn dat dit kansen biedt voor adverteerders. Adverteren in Youtube kan op verschillende manieren en met verschillende advertentieformats. Het is mogelijk om rechtstreeks in video’s te adverteren maar ook in posities rondom de video’s. Youtube adverteerders betalen per view. Essentieel bij het adverteren is het kiezen van de juiste targeting. Hiermee bepalen adverteerders de relevantie van hun campagne. Onder de targeting mogelijkheden behoren demografische kenmerken, interesses van de doelgroep en onderwerpen van video’s. Zeker gezien het enorme bereik is het voor iedere adverteerder goed om de mogelijkheden van Youtube adverteren te verkennen. JT Digital helpt haar klanten hier graag bij.

Microsoft Ads

Wie goede resultaten behaald met adverteren in Google heeft dat waarschijnlijk ook in Bing, de zoekmachine van Microsoft. Hoewel het bereik van een Microsoft Ads campagne niet zo groot is heeft het kanaal interessante voordelen. Zo is de concurrentie nog altijd lang niet zo groot als in Google. De prijs per klik ligt daarom meestal lager. De essentie van een Bing Ads campagne is hetzelfde als bij Google. Adverteerders bepalen zelf voor welke zoekwoorden ze zichtbaar zijn en maken alleen kosten als iemand daadwerkelijk op een advertentie klikt. Een correcte conversiemeting maakt het mogelijk om het rendement van de campagne precies te bepalen. Het advertentieplatform kent uitgebreide mogelijkheden om het resultaat te optimaliseren. JT Digital helpt haar klanten graag bij het optimaal inzetten van een Bing Ads campagne.

Het resultaat van SEA

Het meest gangbare afrekenmodel binnen SEA is CPC (cost per click). De hoogte van de CPC bepaalt een adverteerder zelf. Dit geeft optimale grip op de kosten van de marketingcampagne. Welke CPC geschikt is hangt volledig af van de doelstellingen. Bedrijven met een groeidoelstelling hebben waarschijnlijk meer over voor een bezoeker dan een dan een bedrijf dat marge verbetering als doelstelling heeft. Wat de doelstelling ook is, het resultaat is altijd inzichtelijk. Dit maakt SEA uniek als advertentiekanaal. Het resultaat van een campagne en de gebruikersdata die dit oplevert zijn input voor voortdurende optimalisatie.

SEA bij JT Digital

Goede resultaten behalen met SEA is een combinatie van ervaring en up to date kennis van de laatste ontwikkelingen. JT Digital heeft jarenlange ervaring in het opzetten en optimaliseren van campagnes in zoekmachines. Een SEA campagne start altijd met een uitvoerige intake. Zaken als bedrijfsdoelstellingen, focusproducten, focusdiensten, concurrentieposities en USP komen hierin uitvoerig aan bod. Op basis van deze informatie wordt de campagne opgezet. Na live gang van de SEA campagne zorgen we ervoor dat campagnes worden bijgestuurd en geoptimaliseerd.
MOGELIJKHEDEN BESPREKEN?
Gerelateerde berichten
Momenteel geen berichten.
Direct contact met
Rolf Buist?
Google Ads Specialist
SEO Expert
10 jaar marketing ervaring
Content Marketing Specialist
Deel op Social Media
comments-o linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram