06 - 549 878 33
info@jtdigital.nl

Search Engine Optimization (SEO)

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Het is een verzamelnaam voor alle activiteiten die erop gericht zijn om een website of webwinkel goed vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google of Bing.

Door de opkomst van het internet is het gebruik van zoekmachines niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Wanneer we op zoek zijn naar informatie, een product of een dienst pakken we onze telefoon of PC en typen we de zoekopdracht in Google.

Google heeft een algoritme om te bepalen welke website het meest relevant is voor de zoekopdracht. Op basis hiervan wordt de volgorde bepaald waarin de resultaten worden getoond. Het is niet verwonderlijk dat het voor bedrijven essentieel is om zichtbaar te zijn op een zo hoog mogelijke positie. Hier kan SEO voor zorgen.    

JT Digital helpt bedrijven om hun posities in de zoekmachines duurzaam te verbeteren.

Technische SEO

Bij iedere zoekopdracht in Google wordt het algoritme in werking gezet om te bepalen welk resultaat het meest relevant is. De search bot van Google bepaalt dit op basis van de inhoud (content) van een webpagina. Om deze content in kaart te brengen is het belangrijk dat het technische fundament onder de website sterk is. Het moet voor de zoekmachine gemakkelijk zijn om de inhoud van een pagina in kaart te brengen. Door te zorgen dat een website technisch gezien optimaal is opgebouwd wordt de kans dat de content van de website goed geïndexeerd wordt veel groter. Technische SEO is daarom essentieel. Alle verdere SEO activiteiten hebben minder impact als het fundament van een website niet deugd. JT Digital helpt u graag bij het in kaart brengen van de technische staat van uw website door een SEO scan.

JT Digital helpt bedrijven om hun posities in de zoekmachines duurzaam te verbeteren.

SEO zoekwoord strategie

Een belangrijke stap in de eerste fase van SEO is het verrichten van grondig zoekwoordonderzoek. De topposities in Google zijn schaars en er is vaak veel concurrentie. Wie resultaat wil boeken met SEO moet zich richten op zoekwoorden waarvan er een reële kans bestaat dat er een toppositie behaald kan worden. Door de concurrentie en de eigen website te analyseren kan er een lijst worden opgesteld van zoekwoorden. 

Waar je naar op zoek gaat zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume (aantal zoekopdrachten in een bepaalde periode) en een lage concurrentie. Naarmate de SEO campagne vordert krijgt een website in de ogen van Google een hogere autoriteit. Hoe hoger de autoriteit, hoe groter de kans wordt goede resultaten te behalen op zoekwoorden met een hogere concurrentie.

SEO content

Het is niet moeilijk om je te bedenken dat het hebben van voldoende relevante content onmisbaar is om een website goed vindbaar te krijgen. De door de gebruiker ingevoerde zoekopdracht moet aansluiten op de content van de website. Content in de vorm van tekst, afbeeldingen, video zijn dus essentieel. Google staat niet stil. Het algoritme dat bepaalt welke zoekresultaat het meest relevant is wordt steeds geavanceerder en neemt meer factoren in de berekening mee dan alleen het gebruik van bepaalde zoekwoorden op een pagina. 10 jaar geleden kon je met het slim gebruik van zoekwoorden al goede resultaten behalen. Als het zoekwoord maar vaak genoeg in de tekst voorkwam was dit een signaal voor Google om te bepalen dat de pagina relevant is. Deze tijden zijn voorbij. 

Google ziet tekst niet meer als een opeenvolging van woorden maar is in staat om de werkelijke betekenis van een tekst in zijn samenhang te bepalen. Dit biedt kansen voor websites die serieus moeite doen om hun bezoekers te voorzien van het best mogelijke antwoord op de zoekvraag. Het loont daarom om te investeren in hoogwaardige SEO content en dit onderdeel te maken van de gehele SEO strategie. JT Digital helpt bedrijven graag bij het creëren van de content.

SEO linkbuilding

Het internet is niets meer dan een hele grote hoeveelheid informatie dat met elkaar verbonden is. Die verbindingen worden tot stand gebracht door middel van linkjes. Google volgt deze linken om het gehele internet in kaart te brengen. Dit is de reden dat linken een belangrijk factor zijn bij het bepalen van het meest relevante resultaat voor een zoekopdracht in Google. De redenatie is simpel: als er veel naar een bepaalde pagina wordt gelinkt vanaf andere websites dan is de inhoud op deze pagina blijkbaar relevant. Dus simpel gezegd, hoe meer linkjes er van andere websites naar een website leiden hoe relevanter deze website wordt gezien. Het proces van het verkrijgen van meer linkjes naar je website wordt ook wel SEO linkbuilding genoemd. 

Ook op het gebied van zogenaamde backlink (linkjes op andere website naar een bepaalde site) heeft Google een ontwikkeling doorgemaakt. In de begin dagen van het internet werd veel linkbuilding gedaan door linkjes te plaatsen op linkverzamelingspagina’s zoals startpagina.nl. Hoewel dit nog steeds meerwaarde kan hebben is de context waarin een link staat steeds belangrijker geworden. Betere posities in Google door middel van linkbuilding bereik je het snelst door hoogwaardige content. Als je content lezenswaardig is dan wordt deze sneller gedeeld op bijvoorbeeld social media of in blogs die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je website.

SEO strategie

‘Bezint eer ge begint’ is een oude wijsheid die eens te meer van toepassing is, ook op SEO. Wie serieus werk wil maken van SEO moet een heldere strategie hebben. Een strategie geeft richting en maakt het mogelijk om te bepalen of de aanpak succesvol geweest is. Veel bedrijven of websites steken tijd, energie en geld in zaken waarvan ze weten dat het de vindbaarheid in zoekmachines positief beïnvloedt. Ze schrijven blogs, doen zoekwoordonderzoek en plaatsen links op andere websites. Zonder achterliggend plan blijft het hopen dat alle inspanningen resultaat opleveren. Wie succesvol wil zijn moet zich in eerste instantie afvragen welk doel hij wil bereiken. Wat is mijn doel? Wie is mijn doelgroep? Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep? Alle antwoorden op deze en andere vragen maken onderdeel uit van de SEO strategie.

SEO bij JT Digital

Goede vindbaarheid in de zoekmachines is van grote meerwaarde voor bedrijven. SEO is een veelzijdig vakgebied dat vele facetten kent. Als ondernemer of website eigenaar kan dit complexe materie zijn. JT Digital helpt bedrijven om richting te geven aan hun SEO door een passende strategie. Ook de uitvoering van de SEO strategie is bij JT Digital in goede handen. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.
MOGELIJKHEDEN BESPREKEN?
Direct contact met
Rolf Buist?
Google Ads Specialist
SEO Expert
10 jaar marketing ervaring
Content Marketing Specialist
Deel op Social Media
comments-o linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram